Kemeriahan Awal Muharram

Alhamdulillah,syukur pada Allah s.w.t kerana dengan izinnya dapat juga saya pergi menjenguk suasana Awal Muharram di kampuang kawan saya.Pengalaman ini adalah pengalaman yang cukup manis kerana saya diberi peluang untuk bersama dengan keluarga mereka yang ramai dan gembira selalu.
Suasana disini cukup berbeza berbanding dengan suasana semasa saya berada di pusat pengajian tahfiz saya dulu di Pasair Mas.Ini kerana banyak perkara yang kami dapat pelajari daripada peristiwa hari ini.
Memang la,jika di perhatikan,ramai kaum muslim yang membuat bubur asy-syura kerana menyambut tahun baru hijrah.Di tahfiz lama saya dulupun macam ini jujgak malah bilangan kawah yang digunakan adalah lebih banyak berbanding di kampung ini,tetapi yang membezakannya adalah sikap penduduk setempat.
Sikap kerjasama yang mereka tunjukkan sangat memikat hati saya yang selaku penghijrah atau musafir.Walaupun mereka telah berusia tetapi mereka tetap gigih melakukan aktiviti-aktiviti yang memerlukan penggunaan tenaga yang banyak.
Saya dan rakan-rakan bertolak pada pukul 10 pagi untuk pergi ke kampung tersebut.Jika saya tidak silap,pada pukul 11.20 pagi kami sampai dirumah kawan saya yang bernama Arif itu.Kemudian kami pergi mengambil rakan-rakan yang lain di stesen KTMB untuk membawa mereka kerumah Arif.Jadi bilangan kami semua adalah 10orang sekali dengan Arif adalah 11 orang.
Setelah sampai,maka kami teruskan dengan membuat pelbagai kerja yang disuruh.Mula-mula kami memarut kelapa untuk dijadikan santan segar.

Ini kawan saya yang bernama Rizal.Ermmm,cukup tekun membuat kerja.Boleh la jika sapa-sapa mahu manjadikannya sebagai menantu..Hhehehehe...Jangan marah.



















jom kite intai kawah pulak yeerrr...
jeng....jeng.....jeng........




2 buah kawah,1 yang kecik 1 yang besar,yang kecik yang biase punye,yang besar yang daging punye.

haaa....sempat jugak saya ambik gambar pakcik2 yang ensem dikampung nie tgh main haji.



Sorrryyyyy...tak berani nak ambik dekat,takut dieorang marah...heheheheheh....











ini lah keadaan kawah yang sedang menggelegak...hehehehehe.....nampak macam larva gunung berapi jerrrr....





ini lah yang kami kacau untuk mendapatkan hasilnya..fuhhh...panassssss.....................................

masing-masing khusyuk dengan tugas masing-masing..





ini Akif,memang suke dengan kerja-kerja macam nie...cz die minat memasak.My homemate...

















dah banyak dah kelapa parut....heheheheheh....








kelapa parut...memang banyak benda ini di perlukan....



Nie baw yang dk kat atas lantai,kat dalam bakul still banyak agy,....sudahh korangg...x habis x boleh balikkkk.....hehehheehe...............












hahahah......ini yang aku gemari.....




nie baw sep2 veteran pula....


















nie giliran aku...tp da diserang oleh asap...








nie tuan empunya(arif) yang sungguh bergaya...hehehe
























Arif dengan phaiz adiknya...



selepassolat maghrib,kami mahu berangkat pulang..




















Selepas 2,kami dihadiahkan 1 bungkus sorang syura....

Kemudian pulang dengan motor dalam keadaan jalan yang gelap...





Baiki topi dulu...hehehehe.......





ok laaa....stkat 2 lah dulu kisah hari ini...law ada pejalanan yang lebih hebat and sedap agy,tsaya ceritakan pula ya...

Tiada ulasan:

 
Copyright By Luqmannulhakim.Design By Amin Aizuddin